Fem framgångsfaktorer för en fantastisk firmafest

Alla som någon gång arbetat på ett företag som håller firmafester, vet att detta evenemang är något ganska speciellt. Många har tyvärr ganska kluvna känslor till personalfester och andra företagsaktiviteter, eftersom de åtminstone här i Sverige verkar ha en tendens att sluta i slagsmål, fylla och skandaler.

 

Men det behöver förstås inte vara så. Vissa företag verkar ha hittat nyckeln till att år efter år anordna framgångsrika och roliga företagsfester som det pratas om i flera månader efteråt. Hur gör de? Hur bär de sig åt för att hålla allt på en jämn och lagom nivå som varken blir tråkig eller spårar ur? Inget är förstås hugget i sten, men här är några framgångsfaktorer som behöver finnas om man vill boka och hålla i en lyckad firmafest:

 

1. Reglera mängden alkohol. De allra flesta firmafester som spårar ur gör så på grund av en fri eller öppen bar, för stor tillgång till alkohol eller en generös chef som bjuder laget runt. Det är inget fel med att bjuda på alkohol, det hör till traditionen och är dessutom en viktig del av en god middag, men det är viktigt att sätta gränser. Två eller max tre glas öl eller vin till maten brukar av de flesta ses som fullt rimligt, och den anställde som tycker att denna mängd är snålt tilltagen borde kanske se över sina egna alkoholvanor. En bar med vanliga, normala, priser brukar också hålla intaget på lagom nivåer

 

2. Var hålls arrangemanget? Vissa miljöer är mer lämpliga för framgångsrika firmafester än andra. Oftast gäller att man faktiskt får vad man betalar för: en fest i Grand Hôtels lokaler brukar i allmänhet vara mer städad än ett hyrt långbord på en loge. Ställets generella atmosfär, liksom personalens uppträdande, brukar ha en undermedveten effekt på festdeltagarna, och vill man lämna dem med känslan av en högklassig firmafest bör man också se till att hålla den i högklassiga lokaler och omgivningar.

 

3. Anlita proffs. Det finns mycket kompetenta leverantörer som kan hjälpa er att hitta och boka det perfekta stället utifrån era behov och önskemål. En kompetent eventbyrå eller konferensbokare kan ofta hjälpa er att anordna en bättre företagsfest än ni någonsin trodde var möjligt på egen hand. Dessa företag tar ut sin provision från leverantörerna, så prismässigt betalar ni inte mer för denna service.

 

4. Var ute i god tid. Att boka in sin sommarfest i februari är kanske inte det första man kommer att tänka på bland budgetar och planering. Inte heller julbordet brukar uppmärksammas förrän långt i in november. Men ju bättre tid man är ute i, desto större är möjligheterna att få välja både en lokal och ett datum som passar företagets behov optimalt.

 

5. Kommunicera. Kanske den viktigaste punkten. Som chef eller ansvarig för en personalfest är det a och o att kommunicera ut till personal och medarbetare vad man förväntar sig, vad som kommer att ske och vilka regler som gäller kring arrangemanget. Det kan låta tråkigt, men ofta räcker det med att folk får höra att det finns regler, så sköter de sig bättre.

 

Sist men inte minst – ha kul! Det är den riktiga hemligheten…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *